Solaris dostarczy do Szczecina nawet 44 autobusy mild hybrid. Producent zwyciężył w obu częściach postępowania dla SPA Dąbie, dzięki czemu do miasta trafią pojazdy klasy MAXI i MEGA. To ostatni tak duży zakup niskoemisyjnego taboru przed wejściem w życie ograniczeń z ustawy o elektromobilności.
Solaris został wybrany w obu częściach dużego postępowania na dostawę autobusów mild hybrid dla Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie”. Chodzi o klasyczne diesle z silnikiem spalinowym Euro VI (180 kW w wersji 12-metrowej i 220 kW w przegubowej), wspomagane niewielkim silnikiem elektrycznym (min. 14 kW). Oznacza to, że do miasta trafią fabrycznie nowe pojazdy klasy MAXI i MEGA, które zastąpią najstarszy tabor w spółce.
Zamówienie podstawowe obejmuje cztery autobusy 12-metrowe i osiemnaście przegubowych, a w ramach prawa opcji zapisano możliwość rozszerzenia dostaw o kolejne 22 wozy. W efekcie Szczecin może pozyskać aż 44 nowe „miękkie hybrydy”. Zakupy realizowane są tuż przed wejściem w życie ograniczeń wynikających z ustawy o elektromobilności – od przyszłego roku miasta liczące powyżej 100 tys. mieszkańców nie będą mogły kupować autobusów niskoemisyjnych, poza pojazdami przeznaczonymi na linie podmiejskie.
Specyfikacja i dostawy
Nowe Solarisy będą klimatyzowane, ogrzewane i w pełni niskopodłogowe. Wersja 12-metrowa zabierze 85 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących, natomiast przegubowa co najmniej 140 osób, z czego 39 na siedząco. Układ drzwi przewidziano w formule 2-2-2 dla krótszych pojazdów i 2-2-2-2 dla przegubowych. Napęd opiera się na silniku spalinowym Euro VI o mocy co najmniej 180 kW w autobusach 12-metrowych i 220 kW w przegubowych, wspieranym elektrycznym silnikiem o mocy minimum 14 kW.
Pierwsze dostawy obejmą autobusy 12-metrowe i połowę przegubowych – trafią do Szczecina między lutym a marcem 2027 roku. Kolejna partia przegubowców przyjedzie rok później, do końca marca 2028 roku. Prawo opcji miasto może uruchomić w ciągu pół roku od podpisania kontraktu, a dodatkowe wozy z opcji zostaną dostarczone również w latach 2027–2028. O zwycięstwie Solarisa przesądziły kryteria oceny: cena (60%), komfort pasażerów liczony jako liczba miejsc dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi (10%), zużycie paliwa (10%) oraz długość gwarancji całopojazdowej (20%).
To nie koniec planów inwestycyjnych wobec SPA Dąbie. Miasto złożyło już wniosek o dofinansowanie zakupu 50 autobusów wodorowych, które w przyszłości mają wzmocnić flotę przewoźnika i przygotować Szczecin do kolejnego etapu transformacji w kierunku zeroemisyjnego transportu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.